Strekningens funksjon
Delstrekningen reduserer Oslofjorden som barriere for transport og binder Viken sammen på vegsiden sør for Oslo. Delstrekningen bidrar til regionforstørring og pendlingen over Oslofjorden.
E134 er bindeleddet mellom E6 i Frogn kommune og E18 i Lier kommune og avlaster E18 gjennom Oslo. Delstrekningen er en viktig ferdselsåre vestover mot Haugesund.
Status for ulike parseller av delstrekningen
E134 Oslofjordforbindelsen, byggetrinn 2:
E134 Oslofjordforbindelsen fra Bjørstad til Vassum Byggetrinn 2 omfatter nytt parallelt løp og der hele strekningen blir firefelts motorveg. Frogn og Asker kommuner og Viken fylkeskommune har vedtatt bompengefinansieringen i 2020. Det forventes Stortingsvedtak om bompengefinansiering i 2021. E134 Oslofjordforbindelsen ble åpnet i 2000. Prosjektet omfattet bygging av E134 fra Bjørnstad i nå Drammen kommune til E6 ved Vassum i Frogn kommune. E134 Oslofjordforbindelsen, byggetrinn 2 er prioritert i NTP 2022-2033 og skal stå ferdig i første 6-årsperiode – 2022-2027.
E134 Dagslett – E18:
Det er igangsatt en kommunedelplanprosess for parsellen. Planprogrammet er nå fastsatt i Lier og Asker kommuner. Siden det ikke er sannsynlig at det kan fattes like planvedtak i Asker og Lier kommune har Statens vegvesen bedt samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet fastsette planprogrammet gjennom statlig vedtak og derved beslutte bruk av statlig plan for kommuneplanprosessen. E134 Dagslett–E18 er prioritert i NTP 2022-2033 med oppstart i 2022-2027 og åpnes i andre 6-årsperiode 2028-2033.
Fakta:
- Delstrekningen starter i Oslofjordtunnelen på kommunegrensen mellom Frogn og Asker kommuner. E134 fortsetter gjennom Lier og Drammen kommuner til Hokksund i Øvre Eiker der E134 møter rv. 350.
- Delstrekningen er på ca. 52 kilometer.